Čteme s porozuměním každý den 2.třída
Popis
Formát: A4
Vazba: volné listy s přebalem
Čtěte s žáky každý den i ve druhé třídě!
V této publikaci najdete 150 pracovních listů na každý den ve školním roce. Každý pracovní list obsahuje krátký podnětný text pro žáky 2. tříd a sadu otázek rozvíjejících porozumění textu. Otázky s výběrem odpovědí míří na čtenářské dovednosti (např. porovnání, nalezení hlavní myšlenky, odlišení faktu a názoru), otevřené otázky rozvíjejí čtenářské strategie (např. kladení otázek, vizualizace, vytváření souvislostí). Ke každému dni najdete v publikaci instrukce pro učitele – metodickou podporu, která vám usnadní přípravu na výuku. Správné odpovědi na otázky a zadání najdete v klíči.
Rozšířená verze obsahuje pracovní listy pro žáky, instrukce pro učitele a klíč. Pracovní listy jsou shodné s těmi, které najdete v pracovním sešitě pro žáky. Pokud pracujete jen s jedním žákem či chcete pracovní listy žákům kopírovat, je pro Vás vhodná tato publikace.
* publikace navazuje na stejnojmenný materiál pro 1. třídu
* pracovní listy na každý den v roce zaručí zvládnutí dovedností i strategií
* žáci se naučí základní strategie, které napomáhají porozumění textu
* žáci si osvojí čtenářské dovednosti, které ještě nepoužívali (např. odlišení faktů a názorů, vysuzování)
* texty jsou pro žáky zajímavé, přinášejí poučení i zábavu
* žáci si rozšiřují slovní zásobu
* materiály jsou vhodné pro žáky s poruchami učení
Ve Čteme s porozuměním každý den se žáci učí následující čtenářské strategie a dovednosti, které jim pomáhají číst a porozumět různým druhům textů.
Vytváření souvislostí
Tato strategie pomáhá žákům, aby si to, co čtou, dali do souvislostí. Rozpoznávají souvislosti mezi textem a sebou, okolním světem a dalšími věcmi, které četli nebo viděli.
** Vizualizace umožňuje čtenářům vytvářet si na základě četby představy. Vizualizací si zdatní čtenáři promění hlavní myšlenky nebo události textu v konkrétní obrazy ve své mysli. Zdatní čtenáři si při čtení všímají slov popisujících smyslové vjemy, vytvářejí si svoje představy a zpřesňují je.
** Když si žáci všímají, jak je text členěn, mohou lépe porozumět záměru autora a předvídat, jaká informace se v textu objeví. Nejčastější způsoby uspořádání textu jsou: posloupnost, chronologie, příčina a následek, porovnání a hlavní myšlenka.
** Když čtenáři určují důležité informace, rozpoznávají, jaký druh textu čtou, a soustředí se na nalezení podstatných myšlenek, událostí nebo detailů v textu.
V naučných textech se mnohdy důležitá informace shoduje s hlavní myšlenkou. V příbězích hledáme důležité informace v ději a chování postav.
** Kladením otázek si čtenáři mohou stanovit účel čtení nebo se ujistit, že rozumějí tomu, co čtou. Zdatní čtenáři si kladou otázky, aby se do textu ponořili, a často to dělají před čtením, během čtení i po čtení.
** Když žáci sledují své porozumění, sledují, jak dobře rozumějí textu, a všimnou si, když mu přestávají rozumět. Přidruženými aktivitami jsou kladení otázek, podtržení důležitých myšlenek a parafrázování toho, co čtu.
** Hlavní myšlenka a detaily
Žáci hledají hlavní myšlenku nebo sdělení textu. Hledají také detaily, které hlavní myšlenku nejlépe podporují.
** Žáci určují pořadí událostí nebo kroků činnosti.
** Žáci si procvičují dovednost najít, co se stalo (následek) a proč se to stalo (příčina).
** Žáci určují, zda může být část textu prokázána (fakt), nebo se jedná o něčí názor či pocit.
** Žáci hledají shody a rozdíly mezi dvěma nebo více lidmi či věcmi.
** Žáci hledají v textu vodítka a čerpají z vlastní zkušenosti, aby porozuměli myšlenkám, které nejsou v textu uvedeny přímo.
** Žáci využívají vodítek z textu a předchozích znalostí k tomu, aby předvídali, co se asi stane a jaká informace bude následovat.
** Žáci zkoumají, kdo nebo co je ve středu dění a kde se příběh odehrává.
** Žáci určují, zda se věci z textu mohly nebo nemohly stát ve skutečném světě.
** Žáci přemýšlejí o tom, proč autor text napsal.
** Žáci se dívají na znaky textu, jako jsou názvy a nadpisy, aby lépe rozuměli tomu, co čtou.
** Žáci zjišťují, jak obrázky, tabulky, grafy a další vizuální prvky vysvětlují téma.
** Texty v Čteme s porozuměním každý den se věnují tématům, která jsou pro žáky atraktivní, např. slavné osobnosti, příroda, způsob života, kamarádi, hry, zábava, škola. Texty jsou beletristické i naučné, objevují se i věcné texty (např. recept, mapa muzea). Beletristické texty mají pointu a naučné texty přinášejí vždy nějakou informaci, která je pro žáky nová či zajímavá.
Specifikace
Váha | 0.51 kg | |
ROČNÍK | ZŠ 2. ROČNÍK | |
Autor | Karen Cardellaová |