Matematika 1.ročník ZŠ - 2.díl
Popis
Vazba: sešitová
Formát: 210 x 297
Matematika vedená novou metodou prof. Hejného. Pracovní učebnice je rozdělena na dva díly.
Obsah 1. dílu:
*Orientace v prostoru, číslo a závislost, vztah rovnosti, sčítání, čtení čísel, modelování tvarů – čtverec, rozklad čísel, dopočítávání, geometrie v rovině – souměrnost, geometrie v prostoru – reprezentace krychlového tělesa, porovnávání čísel, zápis číslic, odčítání, geometrie – jednoduchá tělesa, číslo na číselné ose, zápis vztahu rovnosti a nerovnosti, geometrie – modelování a přeměna tělesa, tucet – významné číslo, slovní úlohy, doplněk ve slovní úloze
Obsah 2. dílu:
*Pozorování náhody, tvorba slovní úlohy, aplikace početních operací v úlohách, orientace v čase, sčítání tří čísel, hlubší porozumění sčítání, cyklický a šachovnicový rytmus, matematizace reálné situace – práce s tabulkou, doplňování čísel na číselnou osu, práce s informací, práce se strukturovanou informací, kombinatorika v geometrii, zdvojování a párování, počítáme zpaměti, geometrická představivost – souměrnost, hledání souvislostí, poznáváme náhodu, měření – porovnávání, souměrnost tvaru a souměrnost výrazů 5 + „něco“ a 5 – „něco“
Obsah přílohy:
*vylamovací číslice 1–20, karty s tečkami v počtu do 20
*vylamovací kolečka šesti barev
*vylamovací rovnostranné trojúhelníky šesti barev
*vylamovací barevné čtverce
*vylamovací příloha s mincemi korun 1, 2, 5, 10, 20
*čtvercová síť (o straně 3 cm)
*čtvercová síť (o straně 2 cm)
*dva sčítací trojúhelníky
*síť dvou krychlí, červená a modrá s tečkami, využití jako házecí kostky
Oba díly pracovní učebnice a příručka učitele jsou připravovány za součinnosti vícečlenného týmu sestávajícího z odborníků, kteří celoživotně spolupracují na výzkumu matematického vzdělávání žáků 1. stupně. Jedná se o novou koncepci matematiky, která přednostně rozvíjí matematickou gramotnost žáků tím, že si žáci jednotlivé matematické zákonitosti vyvozují sami.
V učebnici naleznete vždy v levém záhlaví každé dvojstrany nadpis pro učitele, vpravo pak výstup z RVP. Na spodní liště jsou pokyny pro učitele, popř. pro rodiče, sloužící k vysvětlení jednotlivostí k daným cvičením. Pro učebnici charakteristická prostředí najdete i v učebních materiálech ve vyšších ročnících, kde postupně nabývají na náročnosti (např. krokování, schody, hadi, pavučiny).
Zásady, kterými se řídí ve vyučování autorský tým:
1. Hierarchie cílů
*Cíle výchovné jsou důležitější než cíle poznatkové, protože kvalitu společnosti více určují hodnoty mravní než hodnoty znalostí. Porozumění je důležitější než dovednost.
2. Klima výuky
*Mnohdy strach blokuje myšlení. Ovzduší vzájemné důvěry žáků a učitele podporuje radost z práce a jeho tvořivost. Úspěch žáka učitel se žákem citově spoluprožívá. Žákovu chybu pak pomáhá bez emocí analyzovat a poučit se z ní. Chyba není jev nežádoucí. Analýza chyby je asi nejúčinnější způsob nabývání znalostí.
3. Přiměřené možnosti pro každého žáka
*Děti přicházející do 1. ročníku se většinou výrazně liší svými předchozími matematickými znalostmi a schopnostmi. Učebnice se snaží pomoci zvládnout tuto různorodost (nevyděsit slabé a nenudit vyspělé), v tomto je úloha učitele v 1. ročníku nejnáročnější. Postup musíme zvolit takový, aby i mírně podprůměrné děti byly schopny učivo pochopit a dětem s vyspělejší kulturou matematického myšlení byly poskytnuty přiměřeně náročnější úlohy. Tyto úlohy jsou v omezeném počtu zařazeny v učebnici, učitel je najde v příručce a na kartách.
4. Poznatek získaný vlastní úvahou je kvalitnější než poznatek převzatý
*Učitel, který vede žáky k samostatnému hledání řešení, dává žákům víc než učitel, který je učí, jak ten nebo onen typ úloh řešit. První cesta vyžaduje trpělivost a čas. Výsledky se dostavují pomaleji, ale jsou trvalé a schopné dalšího rozvoje. Druhá cesta je rychlejší, ale nabízí žákovi spíše „protézu“ poznatku než poznatek skutečný.
5. Komunikace
*Role učitele je motivační a organizační.
Úloha badatele náleží žákům. V diskuzi se bude objevovat mnoho podnětů, názorů a chybných představ, které pomáhají všem zúčastněným vytvořit si vlastní plnohodnotný, do již existující struktury znalostí dobře zapadající poznatek.
Specifikace
Váha | 0.315 kg | |
ROČNÍK | ZŠ 1. ROČNÍK | |
Autor | Hejný Milan, Jirotková Darina, Slezáková-Kratochví |